Kijkje in de gemeente keuken

7 mei 2015 - door irma van zand

Op 1 mei kreeg ik samen met andere leden van de Utrechtse Communicatie Kring een rondleiding door het nieuwe stadskantoor van Utrecht. We kregen een inkijkje in het nieuwe werken van de gemeente en konden genieten van het prachtige uitzicht op de 21e verdieping.

Het nieuwe werken
Sinds oktober 2014 werken bijna alle gemeente ambtenaren in het nieuwe stadskantoor op het Stadsplateau. Het werken op één en dezelfde locatie nodigt uit tot meer samenwerken én flexwerken. Er zijn verschillende werkruimten voor verschillende activiteiten. En de lift blijkt een spontane ontmoetingsplek geworden.

Communicatiebewuste organisatie
Door het werken in het nieuwe stadskantoor kon het Communicatiebureau ook compacter en efficiënter worden. In zijn inleiding vertelde Eelko van den Boogaard, hoofd Communicatiebureau van de gemeente Utrecht: “We zijn van 120 fte naar 80 fte teruggegaan. Dat kon ook omdat we de organisatie als geheel communicatiebewust maken.” Medewerkers als projectmanagers zijn volgens Van den Boogaard heel goed in staat om zelf te communiceren. Dat vond ik natuurlijk fijn om te horen, want met mijn concept HIER BEN IK werk ik ook aan communicatiebewuste organisaties waarin iedereen communiceert.

U-factor
Na de rondleiding door het gebouw gaven projectmanager Evert Jan Bronda en communicatieadviseur Charlotte Teuben ons een inkijkje in de totstandkoming van het nieuwe stadskantoor en de verhuizing ernaartoe. Voor dat laatste werd zelfs een campagne uitgevoerd om de mindset over het Stadskantoor positief te beïnvloeden en de 4000 medewerkers mee te nemen op weg naar (het werken in) het Stadskantoor. Voor hen werd o.a. een fysiek welkomstpakket gemaakt. Ook werd er een speciale dag georganiseerd om de U-factor te stimuleren. Op deze dag lieten medewerkers trots aan familie en vrienden het nieuwe Stadskantoor zien.

Warenhuis van dienstverlening
De gemeente hoopt dat ook wij, de inwoners van Utrecht, de U-factor krijgen. Aan het mooie architectonisch gebouw zal het denk ik niet liggen. Maar de kwaliteit van de dienstverlening zal uiteindelijk de doorslag geven. Het ‘warenhuis van dienstverlening’, zoals de dame die ons rondleidde trots het gebouw trots noemde, is vooralsnog alleen op afspraak te bezoeken.

Nieuws: Kijkje in de gemeente keuken

Nieuws:  Kijkje in de gemeente keuken